Tilbage til Dagbog

 

Nyhedsbrev juni 2012

Hermed lidt af hvert om alt og intet fra juni måned på Nordkaperen samt et kig i krystalkuglen for den kommende måned: fortid, nutid og fremtid

Hvor: det østlige thailandske øhav
Vi har nu i en god måneds tid befundet os i Thailand, nærmere bestemt ved øerne Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao og i skrivende stund Koh Chang. Størstedelen af denne tid har vi tilbragt på Koh Tao; en upræget dykkerø, som certificerer tusindsvis af dykkere hvert år og har nogle af sydøstasiens allerbedste dykkerspots. Vi har ligget i en smuk og stille bugt på østkysten, i læ for vinden og de festglade dykkere. Endnu engang det dejlige ved at ankomme og bo på et sejlskib – der er flere, bedre og smukkere muligheder for overnatning end de gængse.

Bugten bød på både fremragende snorkling og dykning, så sammen med læsning af en masse gode bøger og naturligvis energisk (natlig) opbakning til det danske landshold under EM er tiden fløjet af sted!

Hvad har vi lavet?
Baggrunden for vores lange ophold ved Koh Tao var, udover fornøjelsen, at vi har været nødt til at foretage nogle udbedringer på det 107 år gamle skib. Blandt andet er kæden til roret skiftet, hvilket var en ret stor operation, hvor Steffen fik brugt alle sine evner som maskinmester samt gennemløbet hele følelsesregisteret. Modsat de fleste andre sejlskibe bruges Nordkaperen praktisk talt hver dag året rundt, hvilket helt naturligt medfører større slid på delene. De irriterende bed bugs har ved enkelte lejligheder vist sig igen, så en del dage er ligeledes gået med at tømme skibet og give bæsterne et solidt lag gift.

Selvom disse ting naturligvis ikke er favoritgøremål for hverken kaptajn eller besætning har alle taget det i stiv arm. For hver gang lærer vi alle mere og mere om skibets indretning og funktion, og pligterne bliver efter bedste evne suppleret af nogle hyggelige og festlige aftener i land og på skibet. Og da Kaperen var sejlklar igen fejrede vi det med en endags tur til det bedste dykkerspot i hele den thailandske golf, kaldet Sail Rock. Hovedattraktionen er bl.a. at dykke 14 meter ned igennem ”skorstenen”; et naturligt formet rør i klippen fyldt med flotte fisk og koraller. Der var decideret euforisk stemning ombord derefter!

Ture til Cambodia
Idet Steffen aldrig fik svar fra de cambodjanske myndigheder ift. at sejle til Cambodja, besluttede vi fra Koh Chang at tage på nogle korte ture til hhv. hovedstaden Phnom Penh og de vidunderligt smukke Angkor Wat-templer, der betegnes som verdens 8. vidunder og er et absolut ”must see”. Det er et stort privilegium i sig selv at være ombord på Nordkaperen, og når man dertil lægger muligheder for verdensklassedykning og suveræne udflugter, bliver det ikke meget bedre.

Besætning
Koh Chang er også stedet, hvor vi må tage afsked med, Søren, Vibeke og Anemone. Alle tre har været en stor del af dette togts dna og vil blive savnet stort efter hhv. tre og tre en halv og fire måneder ombord. Heldigvis betyder ethvert farvel herude også et goddag til nye, spændende folk, som bibringer ny energi, rejselyst og friske røverhistorier. Vi har netop budt velkommen til Gitte, Nanna og Charlotte, og om få dage ankommer Sille og Asbjørn Kløvedal samt sømanden Christian, der venligt har dedikeret sin korte danske ferie til at hjælpe med at sejle Nordkaperen sikkert fra Thailand til Borneo sammen med Steffen.

Herudover har vi haft korte, hyggelige besøg af Sørens bror Mads, og minsandten om ikke en tredje tidligere garder, Mikkel, sluttede sig til Andreas og Søren for nogle dage også. Man troede det ikke muligt, at der fandtes SÅ mange soldaterhistorier, men de tre gardervenner fortalte lystigt fem dage i træk…

Togtets længste sejltur venter forude
Tiden her på Koh Chang skal nu bl.a. bruges på at klargøre skibet til togtets længste sejlads sydøst over det sydkinesiske hav til Kota Kinabalu på den malaysiske del af Borneo. Sådanne sejladser kræver et top tunet skib, storproviantering og stor disciplin hos alle ombord, da der sejles hele døgnet, og alle 10 mand skal arbejde, spise, sove og drikke. Det bliver en stor oplevelse og erfaring for besætningen, som vi alle glæder os til.

Vi sejler fra Thailand den 8. juli, og alt efter vejr og vind forventer vi ankomst til Borneo senest 10 dage senere.

 

Mange hilsner til alle jer, som følger med, fra hele besætningen! Andreas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Worldsailing.dk © 2003 • Privacy Policy • Terms Of Use