Tilbage til Dagbog

 

Dagbogsindlæg - fra Singapore til Port Dickson

Fredag den 28. september ankom vi til Republic of Singapore Yacht Club. Udover en masse uroskabende skruevand, larm og udstødgasser fra den nærliggende færgeterminal, bød marinaen på alletiders facitiliter. Skibet blev dagen efter ankomst vasket grundigt ned og vi kunne gå i gang med et par småreparationer og udbedringer. Men der var selvfølgelig også tid til at nyde marinaens pool og restaurant. I perioden frem til afgangen den 11. oktober var der en del besætningsudskiftning. Vi måtte således sige farvel til Jette den 8.oktober. Det har været en fornøjelse at have Jette om bord - sikke et humør og gåpåmod!
Til gengæld kunne vi i perioden byde velkommen til Simon Holmegaard, Mathilde, Simon Jensen, Rikke og Anita.

Lidt om det tekniske...
Steffen, Jan og Kristian gik d. 30. september i gang med maskinen. Vi fik skiftet svingningsdæmperen og trukket brændstofdyserne, så disse kunne få sig en overhaling og justering på et certificeret Bosch-værksted i den anden ende af byen. Det var en rigtig lækkerbisken for teknikere at opleve den akkuratesse der blev lagt for dagen på dette værksted. Da vi skulle genmontere dyserne, opdagede Steffen, at en af stagboltene i topstykket var knækket. Vi fik købt et komplet sæt nye stagbolte og en ny toppakning. Vi udskiftede imidlertid kun den knækkede bolt, da intet tydede på at toppakningen var gået. Steffen og Simon Jensen fik skiftet olie og diverse filtre, så maskinen nu var klar til drift igen.

Udflugter i Singapore
Vi fik alle oplevet Singapores prægtige bygningsværker samt det hektiske liv i “Little India” og Chinatown. Derudover blev det til en del småudflugter, f.eks. tog Jette og Jan den 2. oktober i Singapore Zoo, hvor de bl.a. så et pragteksemplar af den hvide tiger. Det var skønt at se, hvor godt dyrene trivedes i parken - de havde masser af plads og gode forhold.
Steffen og Lea tog en overnatning på det legendariske Marina Bay Sands Hotel. Derudover fik vi også set ø’en Sentosa, som var fuld af forlystelsesparker, museer, resturanter og andre imponerende turistfælder.

Turen fra Singapore til Port Dickson
Endelig oprandt dagen, hvor vi kunne stævne ud fra Singapore. Efter endnu en elegant havnemanøvre lagde vi de mange hundrede opankrede skibe og det stærkt trafikerede havneområde bag os. Singapores erhvervshavn er en imponerende oplevelse. Desværre havde vi vinden lige i næsen op i gennem malacca-strædet, og vi valgte således at gå for motor, da området mellem trafiksepareringen og land er en kende for smalt til nogle ordentlige krydsben. Efter et godt døgn på søen, anløb vi Port Dickson. Dvs. ca. en kvart sømil før molehovedet sejlede vi ind i et stort og temmelig finmasket fiskenet, der var ualmindeligt dårligt afmærket. Vi nåede ikke at koble ud før Nordkaperen var kvejlet godt og grundigt ind i nettet. Skipper Steffen beordrede ankeret kastet og sprang straks efter i vandet med brødkniven mellem tænderne. Han konstaterede at nettet også var gået i skruen og at der var en rogge i nettet. Efter en lille times dykken, hiven og skæren var kaperen atter let, og vi kunne anløbe marinaen. Alt i alt en dejlig lille tur med uventet aktion lige før målstregen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Worldsailing.dk © 2003 • Privacy Policy • Terms Of Use