29. marts 2012:
Anløb af Singapore
så kom Nordkaperen til Singapore! Verdens største havn.
Tidlig søndag morgen dukkede Singapore op af disen om bagbord. Samtidig startede et forhindringsløb af dimensioner. Udfor singapore ligger der skibe i 100-vis for anker, og venter på fragt, og måske bedre tider? Og vi taler om supertankere, containerskibe og gastankere på 200 m. tæt imellem hinanden. De ligger så tæt, og er så store, at lille Nordkaperen lå i radiolæ det meste af dagen - altså at vhf-en ikke kunne fange signalet, og vi kunne ikke få fat i havnemyndighederne. Flere gange blev det spændende, når vi dukkede ud bag kæmpe supertankere, og der så pludseligt kom fragtskibe i 100-m. klassen buldrende på den anden side. Der blev finstyret, holdt udkig og lavet undvigemanøvrer dagen lang, og skipper Steffen røg nok en hel karton smøger, mens han kiggede søkort, kaldte havnemyndigheder, navigerede, rev sig i håret og øvede på sine sømandsbandeord når han havde et ledigt øjeblik.
For enhver med interesse for skibsfart, så må en tur igennem Singapore red og havn være et absolut must en gang i livet - glæd jer, jer der får chancen i efteråret.
Det skumrede, da vi endeligt havde passeret havnen og lufthavnen, og det var mørkt, da vi endeligt lå udfor Changi Sailing Club på østsiden af Singapore. Her blev vi mødt af klubbens opsynsmand, der bragte os diverse papirer, og så spurgte han, om vi havde tjekket ind ved havnemyndighederne ude i havnemundingen....? Stor nedtur. Ingen måtte gå i land - det gule karantæneflag forblev oppe, og næste morgen tidligt hev vi ankeret, og sejlede artigt ud til indsejlingen igen, fandt ordensmagten ombord på en kanonbåd og indclarerede med et hav af papirer - og kl. 12 lå vi så igen udfor Changi, og kunne stryge karantæneflaget - pyha.
Singapore skulle vi se nærmere på. Byen er ikke ulig en by i rusland. Der er ganske vist shopping og skyskrabere i bymidten - så høje og tæt, at man næsten ikke kan se himlen - hvis filmen Blade Runners dystropiske fremtidsbillede har en virkelig parallel, så må det være her i Singapore. For uden om byen - og vi ved det, for vi tog ved en fejl ringbanen hele byen rundt - ligger boligblokke så store at Store Hus i avedøre stationsby ligner et kolonihavehus, og så tæt at solen aldrig skinner ved jorden. De har ikke navne, men numre - man bor f.eks. i Changi - blok 347. Alligevel er her så ordentligt, at en dansker taber underkæben. Tyggegummi er forbudt, fordi der en overgang var nogen der brugte det til at stoppe dørene i metroen jf. sømandspræsten. Idag torsdag var avisens tophistorie, at for mange på venteliste til at købe lejlighed sagde nej til den de fik tilbudt - derfor var der nu indført en ny lov, der sagde, at havde man sagt nej til at købe en tilbudt lejlighed, så kunne man ikke købe det næste 1/2 år! Det er da konsekvent.
Idag torsdag havde vi også Vikings danske repræsentation i Singapore ombord til kaffe, incl. Vikings internationale HR-chef. Viking servicerer Nordkaperens sikkerhedsudstyr, og var inviteret ombord for at se skibet. Det var spændende at tale med nogen der arbejdede herude, og vi lærte en masse om singapore, Viking og sikkerhedsudstyr. Vikings mand i Singapore opdagede til gengæld, at Nordkaperen ikke er bygget til en 2 m. høj mand... :-) et opmærksomhedspunkt også for kommende besætningsmedlemmer måske?
Freja - skibets letmatros - har nydt sejlklubbens pool i de sidste par dage. Skyskraberne interesserer hende til gengæld ikke mere. Til gengæld glæder hun sig nu, til vi igen skal sejle - hun har svært ved at forstå, at besætningen er spredt for alle vinde når vi ligger i havn, og vil helst være sammen med alle om bord på engang.
Så heldigvis - imorgen fredag letter vi anker, og så går det imod Tioman Island, paradisøer i det blå hav. Skibsliv med samvær, hygge, snorkling og fiskeri venter forude - alt det man drømmer om hjemmefra, og som ligger så fjernt fra Singapores skyline - så glæd jer, jer der kommer herud til os lige om lidt.....
Mange Hilsener fra Niels og resten af Nordkaperens besætning |