Tilbage til Dagbog

Dagbog fra Yap
 
Saa er vi kommet til Yap, vi kom i går efter 3 døgns sejlads,
distancen var ikke så lang, men vi kom lidt efter planen da vi blev
forsinket en dag på palau, en nyhed vi undlod at sende til
hjemmesiden.
Da vi skulle afgå fra Palau, havde jeg arrangeret det hele med
myndigheder osv. de skulle møde os ved industri kajen på Palau og det
var ca. 20 minutters sejlads fra hvor vi lå ved Sam's tours
dykkercenter, på afgangs dagen var vi forhalet langs dykkerbådenes
flydebroer, her lå vi og gjorde det sidste klar ombord, fik stuvet de
sidste indkøb af vejen osv. Vi fik også sagt farvel til alle dem som
vi gennem 2 måneders ophold var blevet rigtig gode venner med.
Gummibåden kom op på fordækket og ligge og påhængsmotoren blev hængt i
mesan vantet. Vi fik fyldt 600 liter vand på vand tanken og 300 liter
ekstra vand i dunke på fordækket, 80 liter benzin til gummibåden og 40
liter til dykkerkompressoren og 2 gange 25 kg gas til komfuret og 1000
liter Diesel til vores kære motor, vi har handlet mad ind til over en
måned og vi har 6 ekstra sække med ris og alt muligt andet grej med
til befolkningen på de atoller vi skal besøge, Så i kan tro at
Nordkaperen var lastet til mærkerne da vi stævnede ud fra
dykkercenteret, alle var lidt spændte, Det næsten hele besætningens
første ocean sejlads, vi forlod et kært sted og var på vej for at
opleve noget som få andre har set. Men men men efter syv og et halvt
minuts sejlads gik alarmen på motoren, kølevands temperaturen var oppe
på 100 grader. Straks fik vi tjekket kølevandet, der var masser af
vand på men det kogte. Så vi blev nød til at stoppe motoren af, der
efter fik vi sat gummibåden i vandet og Rune og Vickie sejlede over
til industri kajen hvor Steffen ventede sammen med alle myndighederne.
De fik forklaret at vi havde motor stop og ikke kunne immigrere ud i
dag, men først dagen efter når vi havde fikset motoren. Tilbage på
skibet fik vi sat mesanen fokken og klyveren, heldigvis kunne vinden
lige så stille og roligt blæse os tilbage mod dykkercenteret, hvor
Astrid og jeg holdte hver vores forsejl udspilet så vinden kunne fange
ordentligt, mens Martine styrede flot ind gennem den afmærkede
revpassage og op til vores gode gamle ankerbøje.
Det var sku lidt pinligt at komme tilbage efter alt det afskeds
halløj, alle vi mødte havde en sjov bemærkning. Nogen mente at det var
skæbnen der bragte os tilbage, andre kommenterede at det var
historiens hurtigeste rejse til Yap og tilbage.
 
Nå men i vores arbejds uger havde Steffen haft noget af kølevands
systemet skilt ad da vi skulle ha svejset et flækket fundaments beslag
til motoren. Så Steffen og jeg gik med det samme i tænke box over hvad
der kunne være sket, måske kunne der ved et uheld ligge en klud i et
af de rør der har været adskilt, så vi skilte det hele ad, det gjorde
der ikke. Så tænkte vi at der måtte ligge en masse luft lommer i
kølesystemet, så vi skruede en masse køleslanger af, da vi fyldte på
og fik stille og roligt udluftet hele systemet og ved den
efterfølgende testkørsel, gik det fint temperaturen lå lige på de 80
grader som den skal. Myndighederne var taget hjem så afgangen blev
rykket til næste dag.
 
Det var nu alligevel rart da man kunne se Palau forsvinde ude agter da
vi hen under aftenen sejlede stille og roligt øst over med vinden ind
foran for tværs. Det næste halve års tid tror jeg bliver det mest
spændende på hele togtet, Vi skal ud på nogle af de mest isolerede og
uspolerede små atoller i verden, nu skriver jeg uspolerede, det er kun
hvis man lige ser bort fra at alverdens forurening, materialisme og
overforbrug af energi der har medført en global opvarmning hvor
vandstanden i verdenshavene stiger og stille og roligt drukner de små
atoller som kun lige rager en meter eller to over hav overfladen.
Flere forskere mener at nogle af disse atoller er ubeboelige om 50-100
år. Og i dag er der allerede starte fundraising op, som skal skaffe
penge til at beskytte eller i sidste ende evakuere hele samfund fra
deres ø og land som de i de sidste 1000 år har boet.
På Kaperen har vi post med til Woleie, Ifalik og Lamotrek. Tre pakker
fra Steve Goodall, i hver pakke ligger der en kopi af den film han har
lavet på øerne, igen tænker jeg på filmen, en høvding fra en af øerne
bruger han chancen til at bede George Bush om hjælp, om ikke han og
hans folk kan komme med i hans plan (Jeg tror nu ikke der findes en
plan, men det tror høvdingen) han fortæller at han har brug for hjælp,
hjælp til et nyt sted at bo og han kunne godt tænke sig at det bliver
et sted med et bjerg…
 
Nok om det vi havde en nogenlunde sejlads her op de første par dage,
var der en svag vind i næsen af os så vi krydsede med 2-3 knob og når
der var byger i nærheden og vinden tog til kunne vi gå 4-5 knob. Men
indimellem døde vinden helt og vi blev nød til at bjerge sejlene og
sejle lidt for motor.
Det sidste døgn gik vi for motor hele vejen så vi kunne ankomme en
lørdag i stedet for søndag, hvor det nok ville blive ret besværligt at
møde alle myndigheder.
 
Nu har vi været to dage på Yap og vi har allerede mødt en masse folk
første aften hørte vi at der var et lokalt band der skulle spille, så
der tog Mads, Martine, Vickie, Johanne, Rune og jeg ud og der prøvede
vi deres lokale drik, som hedder Tupa, det smager af en blanding af
afløbet fra en køkkenvask og rådne æg. Det er lavet af saften fra
kokospalmeblade, det smagte ret afskyeligt, så efter alle havde fået
en lille tår, stod resten tilbage, så vi slog sten, saks, papir om
hvem der skulle bunde resten og der var det at jeg i det afgørende
slag valgt saks og det skulle jeg ikke ha gjort, puha det smagte ikke
godt, hvilket man også blev mindet om resten af aftenen ved en række
bøvser. De andre syntes det var ret sjovt, så der blev købt mere Tupa
og slået sten saks papir om dem, så Mads Peter og Rune fik også bundet
en kop Tupa..
 
I dag er Vickie, Martine og Rune på stranden, Steffen og Astrid er ude
og gå en tur og Mads Peter, johanne og jeg har været ude og køre øen
tynd med en fyr, Francis, som vi mødte til festen i går. Det var en
ladbil og hans bror og fætter var også med så vi sad oppe på ladet,
det var nu også fint, masser af luft, som er dejligt efter en aften
med Tupa.
På turen fortalte Francis lidt om de forskellige huse, Mændenes hus og
Kvindernes Hus, om Yap's high school, deres nye lufthavn osv.
Derudover så vi de berømte Stenpenge, tons tunge stenpenge
transporteret hele vejen fra Palau i udrigger kanoer, vi var i en
stenpenge bank som hørte til en landsby, her havde pengene stået i 100
år, selvom ejeren har skiftet flere gange. Penge har stadig stor værdi
og det er ikke den største der er mest værd, det er historien bag
mønten der tæller. Vi spurgte selvfølgelig hvad sådan en sten ca. var
værd i dollars, det kunne han slet ikke svare på, men han pegede på en
og sagde at den var værdifuld nok til fx at tage en anden mands liv.
 
På vejen fandt vi en træ med betelnød og vi fik alle tre en betelnød
og gnaske på, med lime pulver og rullet ind i blade. Betelnød er noget
alle tygger på Stillehavsøerne, det bedøver munden lidt, men det giver
ikke nogen beruselse eller noget. Derimod bliver man helt rød i munden
og får en masse mundvand, som man bliver nød til at spytte ud. Så alle
vegne er der røde spytklatter fra betelnød, der er så slemt, at de i
den nye lufthavn valgte at male gulvet betelnød rødt så det ikke ser
så ulækkert ud!
 
Jeg tro jeg vil lade skibets historie studerende skrive et indlæg om
Yap's historie, det er han meget bedre til.
 
Den første aften vi kom mødte jeg en fyr der hedder Simon, da han
hørte vi skulle til Ifalik blev han helt vild det var hans ø, han var
skolelærer på øen, men var her på Yap indtil december for at
videreuddanne sig. Han spurgte om vi vil tage et brev med til hans
familie, så ville han skrive at de skulle behandle os godt når vi kom
og vise os hele øen. Og selvfølgelig sagde jeg ja til det. Det er så
rart hvis vi kan gøre noget godt og nyttigt på vores rejse. Jeg har
også forhørt mig om der var andre der eventuelt ville kunne tænke sig
at sende post med os, og fik at vide at der var mange fra de små
atoller på Yap's high school. Så der vil jeg gå op og høre om der er
flere der vil sende et brev eller en pakke hjem.
 
Vi har ombord efterhånden fået samlet en masse sager som vi kan forære
væk, Vores gamle solsejl har vi gemt, det er et kæmpe stykke
gummipresenning af god kvalitet, 8 meter langt og 4 meter bredt. Vi
har lidt brugt tovværk, flere sække med tøj som er så godt som nyt, så
har vi samlet noget fiskegrej og line, en masse ris og så købte jeg jo
for 3-4 måneder siden 100 tandbørster og 80 tuber tandpasta. Og Mads
Peter har købt nogle læse briller og noget andet som jeg ikke kan
huske. Derudover tror jeg også nogle af de andre har lidt i gemmerne.
 
Martin Andersen
										Forside  
 

 

 

Worldsailing.dk © 2003 • Privacy Policy • Terms Of Use